Τρίτη, 6 Νοεμβρίου 2012



Άσκηση και Ψυχική Υγεία
 

Η άσκηση κρατά την καρδιά και το σώμα μας υγιή . Αλλά πώς;

Μιλάμε συχνά για το μυαλό και το σώμα σαν να είναι εντελώς ξεχωριστά - αλλά δεν είναι. 

Το μυαλό δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν το σώμα μας δε λειτουργεί σωστά, αλλά και το αντίστροφο. Η κατάσταση του μυαλού μας επηρεάζει το σώμα μας
Αρχή φόρμας
.

  • Υπάρχει ο κύκλος:

Έτσι - αν αισθανόμαστε ότι έχουμε χαμηλή διάθεση ή άγχος, γινόμαστε λιγότερο ενεργοί - το οποίο μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε χειρότερα. Θα εγκλωβιστούμε σε έναν επικίνδυνο φαύλο κύκλο:

                                            Νιώθω κουρασμένος ή καταθλιπτικός









 




Κάνω λιγότερα και χάνω                                                         κάνω λιγότερα πράγματα
δραστηριότητες που με ευχαριστούσαν

                                                                                                                         
                                   
                                Νιώθω περισσότερο κουρασμένος ή καταθλιπτικός




  • · Γιατί να ασχοληθείτε με την άσκηση;


Για να λειτουργήσει σωστά, το σώμα μας χρειάζεται τακτική άσκηση - και οι περισσότεροι από εμάς αισθάνονται καλά όταν είμαστε ενεργοί και δραστήριοι



Κατά τον περασμένο αιώνα, θα έπρεπε να είναι κάποιος αρκετά δραστήριος για να επιβιώσει στην καθημερινή ζωή του. Τώρα, στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, τα περισσότερα από αυτά που έχουμε να κάνουμε, γίνονται με μηχανήματα. Η ανθρώπινη φυσική δραστηριότητα έχει περιοριστεί πολύ και έχουμε υιοθετήσει έναν καθιστικό τρόπο ζωής.  Δεν βοηθά, επίσης,  ότι τα σύγχρονα, υψηλής ενέργειας τρόφιμα μας κάνουν να παίρνουμε πολύ βάρος.



Πώς μπορούμε να αρχίσουμε να γινόμαστε πιο δραστήριοι, μέρα με τη μέρα; 

  •   Μπορεί να μας αποθαρρύνει η λέξη «άσκηση», επειδή:

        Ποτέ δεν έχω κάνει
    
·         Δεν ήμουν καλός στα σπορ στο σχολείο
   
·          Θα  αισθανθώ γελοίος
   
·         Θα με κοροϊδεύουν οι άλλοι
    
·         Για να έχω αποτέλεσμα, πρέπει να πονέσω
  
·          Είμαι πολύ κουρασμένος

·          Θα ήθελα να κάνω κάτι άλλο παρά

·          Είναι ακριβά
   
·          Νομίζω ότι θα με κάνει να νιώσω χειρότερα
  
·          Δεν έχω κανέναν για παρέα
  
·          Δεν ξέρω πού, πότε ή πώς να ξεκινήσω

 

Αλλά  η φυσική δραστηριότητα δεν είναι μόνο το να τρέξω σε ένα γήπεδο  ή να ασκηθώ στο γυμναστήριο.
Μπορεί απλά να προσπαθούμε να είμαστε  πιο δραστήριοι κάθε μέρα – ίσως περπατώντας λίγο περισσότερο, ή να ανεβαίνουμε τις σκάλες με τα πόδια αντί για το ασανσέρ.
Αν ιατρικά προβλήματα μας εμποδίζουν να κάνουμε ένα πράγμα, μπορεί να υπάρχουν άλλα που μπορούμε να κάνουμε.



  •  Όταν ασκούμαστε:


 - είναι λιγότερο πιθανό να νιώσουμε κατάθλιψη άγχος ή ένταση
 
-αισθανόμαστε καλά για τον εαυτό σας (αυτοπεποίθηση)

 -έχουμε καλύτερη συγκέντρωση

  -έχουμε πιο ομαλό ύπνο


  -έχουμε περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουμε σε προσπάθειες διακοπής
καπνίσματος, κατάχρησης αλκοόλ και αντιμετώπισης παχυσαρκίας

  -καθυστερούμε την γήρανση και εξασφαλίζουμε καλύτερα γεράματα

 -είναι λιγότερο πιθανό να έχουμε προβλήματα με τη μνήμη και την άνοια.



Μην ανησυχείτε αν δεν κάνετε αρκετά.

Ξεκινήστε βάζοντας λίγο περισσότερη σωματική δραστηριότητα στην καθημερινή σας ζωή.
Ακόμη και μια μικρή αλλαγή μπορεί να ενισχύσει το ηθικό μας, να μας δώσει μια αίσθηση της επιτυχίας και να μας βοηθήσει να αισθανθούμε καλύτερα για τον εαυτό μας.



  • Τι θα μπορούσε να λειτουργήσει για μένα;


Η δραστηριότητα πρέπει:

    Να είναι ευχάριστη - αν δεν ξέρετε τι μπορείτε να απολαύσετε, δοκιμάστε μερικά διαφορετικά πράγματα
    Να μας βοηθήσει να αισθανθούμε πιο ικανοί, π.χ. κηπουρική ή έργα χειρονακτικά
    Να μας δώσει μια αίσθηση ελέγχου της ζωής μας - ότι έχουμε επιλογές που μπορούμε να κάνουμε (γι 'αυτό δε βοηθάει να νιώθουμε ότι «πρέπει» να ασκούμαστε). Η αίσθηση ότι φροντίζουμε τον εαυτό μας είναι πολύ πιο ρεαλιστική και βοηθητική.
    Να μας βοηθήσει να ξεφύγουμε για λίγο από τις πιέσεις της ζωής και τα προβλήματα
     Μέσα από την άσκηση καλό είναι να νιώθουμε  συντροφικότητα και ζεστασιά.



  • Γιατί η άσκηση λειτουργεί;


        Η άσκηση φαίνεται να έχει μια επίδραση επί ορισμένων χημικών ουσιών στον εγκέφαλο, όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη. Τα εγκεφαλικά κύτταρα χρησιμοποιούν αυτές τις χημικές ουσίες για να επικοινωνούν μεταξύ τους, έτσι ώστε να επηρεάζουν τη διάθεση και τον τρόπο σκέψης σου.
    Η άσκηση μπορεί να τονώσει άλλες χημικές ουσίες του εγκεφάλου που βοηθούν την ανάπτυξη εγκεφαλικών κυττάρων  Παράγουν νέα εγκεφαλικά κύτταρα και τα βοηθούν  να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν. Μέτρια άσκηση φαίνεται να λειτουργεί καλύτερα από έντονη άσκηση.
    Η άσκηση φαίνεται να μειώνονται οι επιβλαβείς αλλαγές στον εγκέφαλο που προκαλείται από το στρες.

  • Πόση άσκηση είναι αρκετή για μένα;

    Πρώτον - οποιαδήποτε άσκηση είναι καλύτερη από το τίποτα.
    Αλλά ένα μέτριο επίπεδο της άσκησης φαίνεται να λειτουργεί καλύτερα.
    Αυτό είναι περίπου ισοδύναμο με το γρήγορο περπάτημα.
    Θα πρέπει να κάνετε περίπου 30 λεπτά μέτριας σωματικής άσκησης για τουλάχιστον 5 ημέρες κάθε εβδομάδα. Αυτό μπορεί να γίνει σε μία συνεδρία 30 λεπτών ή διασπώνται σε μικρότερα 10 ή 15 λεπτών.
    Αυτό δεν μπορεί να μειώσει μόνο τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη και του καρκίνου, αλλά επίσης φαίνεται να βοηθούν την κατάθλιψη - έτσι μπορείτε να πάρετε ένα διπλό όφελος.
    Μην αρχίσετε ξαφνικά αλλά με σταδιακά, μικρά βήματα.

  

  • Πόσο καλά λειτουργεί η άσκηση για την κατάθλιψη;

Για την ήπια κατάθλιψη, η σωματική δραστηριότητα μπορεί να είναι τόσο καλή όσο και τα αντικαταθλιπτικά χάπια ή ψυχολογικές θεραπείες όπως η γνωστική-συμπεριφορική θεραπεία (CBT).

 Ασφαλώς, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να είστε δραστήριοι όταν έχετε κατάθλιψη. Αλλά το να είναι κανείς ενεργός ανεβάζει τη διάθεσή του και του δίνει μια αίσθηση απόλυτου ελέγχου και έρχεται σε επαφή με άλλους ανθρώπους.

  Σε ορισμένες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, παθολόγοι (οικογενειακοί γιατροί) μπορεί να συνταγογραφήσουν την άσκηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου